К Е Р І В Н И Ц Т В О
Д О П О Л Ь О Т У
* * *
Кумові
Кості
На мапах вже нема
неназваних країв,
і слова в нас нема, яке
б не зеленіло,
не зжовкло й дух не
угноїло, –
все лиш вертає на круги
свої –
щовік повільніше, бо
салом оброста,
а десь під ним гойдає і
леліє
у серці гаснучім хистку
надію
на час новий, де буде
все не так:
там цнота мов, й
золочені багети для молитви,
і відблиски свічі
класичної в шибках.
...Воскреслий Лазар
знуджено шука,
за що та де та чим би
похмелитись.
І ці рядки – мов
заяложену колоду,
перетасовуєш вже нічиї
думки
і на папір кладеш
пасьянс бридкий –
всього лиш керівництво
до польоту.
Пригадуєш, ми чули гук
скорботний
над Сеймом в небі
непривітнім?..
Забарний птах,
гусак-самітник,
відбивсь від зграї і
питався в Бога,
який в тім сенс: летіть
і повертатись потім,
щоб, може, загубитися в
польоті?
* * *
Ганні
Зросло з ґрунтів,
постало з вод,
із вуст моїх, що на твої
помножив –
і діти, й вірші, злидні
й хата.
Та хрест один всього лиш
двох –
по сей бік і по той –
прийняти може,
крилатий і приватний.
Жоно, то захід наш чи
схід,
про ранок чи про вечір
сонце свідчить
і лет на ген засніжене
узвишшя?
Ми – над чи під, ми – до
чи від?
Але розіп’яті – уже й не
символічно –
і дякуєм Тобі, що нас
удвох залишив
на день, на ніч, на
хліб, на сіль,
на мить, як мак, як вік
сніжини,
що атакує вогнище
поганське.
Ти плачеш? Хрест весь у
росі
вечірньо-світанковій – в
гожу днину
нас цвяхували – бранців
і коханців.
Я б спив твою сльозу,
жоно, –
ми ж близько – спиною до
спини,
та вже два сонця сяє нам
у вічі
і наша кров стає
рубіновим вином.
Навіщо Ти нас т а к
покинув?
Бодай тепер скажи:
навіщо?
* * *
Співучаснику
Костянтину
Жанр гамівний – політ в
пітьмі тунелю:
крилом на стінах моху не
черкни
і видобудь із темної
струни
тугу нудьгу проточеної
скелі.
Ти міг би вибрать напрям
паралельний,
здолать ці гори – витвір
Сатани
й посіять зверхньо глум
з блакиті вниз.
Є й інший шлях – через
пустелю.
Але це припис Божий і
повинність.
І ти, пірнаючи в тунель
нічний,
усіх часів спокутуєш
провини.
Тобі, немов з криниці, з
глибини,
денні зірки в кінці
сонету видно, –
і, заворожений, летиш на
них.
* * *
Юрію
Ананку
Босоніж – по траві, і
далі – по снігах,
і по воді, між хмари та
між зорі.
Вернуть назад з
космічним пилом на ногах –
із мандрів темних – в
землю чорну,
в аскезу ями літ отак на
сто
і постувати, думати,
чекати під хрестом.
Там дійсна спільність
рівних в множині,
там вже не тісно, ще не
піднебесно;
ні ян, ні інь – рівнинно
межи ніг –
рідня в доафродітній
піні.
Там дійсно так, що лише
дійсно, –
ні низу, ні гори, ні
звідти, ані звідси.
Одне туге бажання
знудить світ –
ступить босоніж по траві
бодай лиш крок – від А
до Б –
і він натхненно виплюне
тебе.
СЕЛО МАТІЇВКА
Ми
помрем не в Парижі
Н.
Білоцерківець
Сербіянщина, Індія,
Городищечко
і кар’єр глибочезний на
місці Мільйонки-гори –
все отут, до дрібної
соснової шишечки,
свідчить про осінь, про
згоду і мир.
Є ще дрова, тютюн і
картопля на вариво –
не та Індія, жаль, і тут
чай не росте...
Та живеш, мовби вже на
Олімпі захмарному:
між богів – ще не свій і
нічий – для людей.
Так живеш. Зберігаєш
дистанцію
і до друга, й до недруга
саме на лезо ножа.
І помреш в Матіївці – не
десь там у Франції,
хоча яма людині повсюдно
чужа.
Та помреш, де живеш.
Золотого перетину
ти собою потвердиш
магічне число
і завершиш останній між
експериментами:
жить – як пишеш, писать
– як насправді було.
З-поміж знаних утіх –
всепрощення і зречення.
Ще б заповнить знанням
вже на видиху мить:
чи є щось над і поза
гонитвами-втечами?
Але вдень – іще осінь,
вночі ж – німування зими.
* * *
„Погляньте на птахів небесних...”
(Від
Матвія, 6.26)
„Скільки ж більше за птахів ви варті!”
(Від
Луки, 12.24)
Це зовсім просто.
Подивись на птаха,
що спочиває онде на
дротах.
Не лідер він, але й не
горепаха,
не лицар, що без докору
і страху, –
він, як і ти, перейде в
прах,
columba formes*, просто птах.
Ось ти напруживсь –
птаха споглядаєш,
у венах чуєш вже пташину
кров;
ти вищаєш, ти в небо
доростаєш –
єдине, що полишилось,
останнє –
ступить із кручі в
прірву крок.
Це не емпатія в
потрактуванні строгім,
а випадання в лет, у
тлін і дим,
мов самозгуба й втеча
від усього, –
лише в падінні здатні
крила прорости...
невже ти знову не
збагнув нічого?
Тоді – бувай. Я полечу
один.
____________
* columba formes(лат.) – голуб сірий.
* * *
Далека музика уже не
кличе.
Я вгадую її природу
електричну,
знічев’я думаю, що це,
мабуть, на танцях
чи гладять путь осіннім
новобранцям.
Вона – не зве. І це
немов одміни
півтіней, тіней в
храмових руїнах.
Та пнешся зором поміж
зорі,
жуєш очима хмаровиння
мул –
недужий ти чи небо хворе
на глухоту, на німоту і
на пітьму?
Вдивляйся в медитуючу
калюжу –
тобі б оце таку свічадну
душу.
Земля тужавіє. Після
Покрови
земля зерну не скаже й
слова
і стане каменем ніяким:
ногами гупай – не
прочинить ями.
Вже не благаюче, лиш
інформуюче молись,
що вже тобі немає далі,
вгору, вниз;
тепер ти тут: ні під, ні
над, ні для –
і музика, і небо, і
земля.
ВВЕДЕННЯ
Дочці
Олесі
І це, і те, і там, і
тут, і скрізь.
Колись давно, тепер чи,
може, завтра.
І безіменне й назване,
спогадане й забуте.
Зелене сірим стане без
дощів і сліз
і вся глибінь зведеться
просто в Тартар,
бо нащо зорі
земноводним?
Людям.
І тиша в музиці, і
безгоміння в кольорах.
Немає казки, щоб управо,
вліво й прямо.
І давньо-сумно Богові у
порожнечі.
І ось: гряде іще не Син,
але вже птах –
мала Марія уступа до
храму.
Із незначущих досі
речень
за словом слово – Отче
наш,
дай волі і на небо
права,
дай народитись, вмерти і
воскреснуть,
щоб здивуватись тричі і
сповна.
Мала Марія заступа до
храму.
І там, і тут, і скрізь
завмерло й не шелесне.
* * *
Бабусі немає. Мама
померла.
Згадую їх, мов крізь
товщу води
по дну вибираю таємну
дорогу.
З очниць своїх риб
срібноперих –
сльозу по сльозі – в
зеленаві світи
відпускаю з Богом.
О любі мої, незгасаючі
мертві,
як мені вдруге в ріку
увійти?
По ріці до джерел –
проти часу –
образи хмар супротивно
пливуть –
їм про час швидкоплинний
не йдеться.
Небо постане з води,
щоби з неба вода пролилася
і минуле вернуло в
майбуть.
Чи ж процідиться в
тісняві серця
і чи випаде в осад
посмертного щастя
здогадів, знаків, надій
каламуть?
О любі мої, незгасаючі
свічі...
Усе ближчає мить;
переброджує кров у вино,
і вже стала душа, як
пір’їна.
Все частіш хлюпа вітер
фотонний у вічі
і цокає десь з-поза хмар
метроном
та ритм завдає
неодмінний
гонитві. Слова
запливають в молитву правічну
і залягають, як риби на
дно,
де мама й бабуся мої
потойбічні...
*
* *
Для Ярини
Нічне гілля думок
осінніх –
аж дивно: це мої думки,
чужі, не наші –
гіркоспільні?
Чи є там яв чи спомин
нетривкий,
тремкий про думи давні?
Витоки ріки,
чи пам’ята вода
передзимова?
Куди їй слід – до моря,
в лід?
Рядки – в клинопис
древній, загадковий,
в діжу – антонівку, під
накривку і гніт,
а крила втомлені –
наспід…
В калюжах лист кленовий
мокне.
Беззвуччя це лише – на
схлип чи на віки?
Не кров – ропа, важка й
холодна
і пульс підземний. І
чиїсь думки,
що в них тебе засмоктує
безсоння…
З граніту тесані –
піднесені гілки.
Цукриться мед часу, і
простору, і руху,
надій, любовей, віри й
Духу.
* * *
Але ж над головою маєш
дах,
є древній стіл, і піч, і
постіль,
й долівка, глиною
валькована,
і на вишѝваній
картині – птах,
квітки на рушниках.
Кияни-гості
на сволоки масивні
зирять зачудовано.
Тут можна бути щирим чи
брехати,
відважно жить – логічно
чи містично,
боятись лише злодіїв,
держави і пожежі.
Навіщо ж тобі Вежа біля
хати –
споруда зайва й
непрактична?
Скажи усім, для чого
тобі Вежа?
Повідай всім отим, що
бджоли й трутні,
що сіль землі і трутизна
блювотна,
що сморід смітників і
запахи квіток,
невже для тебе місце
сутнє,
де пастка, пустка і
самотність,
де лиш на кілька метрів
ближче до зірок?
Але німуєш, мов будуєш, а чи й справді
уже не потребуєш мови, хліба, права, –
і пнешся, як Сізіф, і
надриваєш пупа,
тягаєш розчин цебрами і
кусні буту –
все вгору, ближче, все –
в нікуди...
* * *
Тепер це вже ні з чим не
порівняти –
цей неперервний крик, і
плач, і рецидив:
похмільну нудь і печію
трикляту,
свербіж землі, яку
позбавлену води, –
бездонну спрагу цноти,
самоти і німоти
у матіївській древній
хаті.
Чи скаже вам про щось
моє мовчання
по всьому, після всього
– потім?
В протистоянні цім,
холоднім і печальнім,
було лиш те, що ми були
навпроти:
багато вас – і я,
розчахнені безоднею,
роковано ніякі одне
одному.
І там, і тут – лиш
сполохи і свічі
над прірвою ведуть
балачку дивну,
’дне в одного метають
промені, як стріли.
Лиш констатує Він один,
що це правічне,
що їм до нього міст не
перекинуть,
а в нього крила
постаріли.
НАДІЯ – ЗАВЖДИ
Куди зібравсь,
мандрівче-пілігриме,
що вгледів на межі
тисячоліть?
Лаштуєш човен, весла і
вітрила,
ваксуєш чоботи і
ревізуєш крила –
пливти? іти? летіть?
Щоранку – чай, записники
і споглядання
шкільного глобуса,
затертого до плям
заклично білих. Ігри в
прощавання
з жоною й дітьми. Далі –
впізнавання:
це вже було – це та ж
таки земля.
Он дім твій: пекло, рай,
робітня…
Вже завтра треба
вгноювать город…
Перетерпи похмілля.
Перетри це сміття
претензій з осені, бо з
квітня
ти – просто землероб,
сиріч народ.
Продати глобус та купити
чаю.
Небесні карти – на
палаючі дрова.
Старі книжки здивовано
гортаєш…
Він – Той, якого не
пізнаєш.
А ця незорана земля –
вона нова.
* * *
Після книги
вечірньо-важкої,
надто мудрої, з текстом
дрібним –
порожньо – жив – не
вчинив і не скоїв –
сльози ніякі від книги
тяжкої –
очі лікую небом нічним.
Літери-зорі – не збутися
книги,
не втопить в океані,
вогонь відступа.
Запиталось в Едіпа без
свідків і тихо –
врятувалось Едіпу наразі
від лиха,
та пісок ув очах. І
журба... І журба.
Було чи ще буде? Нині ж
немає.
Хто світ для очей
розкришив
на альфу й омегу?
Звари іще чаю –
наосліп, мов жінку в
пітьмі обіймаєш,
боли, і читай, і пиши.
20.03.97 – Бахмач